Ravage. Kunst en cultuur in tijden van conflict

531d646b56e092.01512543

 

 

De vernieling van de Leuvense universiteitsbibliotheek in 1914 werd vorig jaar in de tentoonstelling Ravage als uitgangspunt genomen om een breder verhaal te vertellen over kunst en oorlogsvernietiging. Het welbekende hoofdstuk over de Groote Oorlog in België werd er opengetrokken naar andere tijden en andere plaatsen. In het museum werd dan ook een spannende mix getoond van oude en moderne kunst, en van verschillende media (schilderkunst, video, grafiek, installaties, ..).

 

Deze tentoonstelling was ambitieus – naar mijn aanvoelen te ambitieus. De verhaallijn was zo complex, en de thema’s die werden aangesneden zo divers, dat mijn hoofd ervan ging tollen. Nochtans was ik oprecht geïnteresseerd in het verhaal van oorlogsravage en de invloed daarvan op kunst en cultuur, en had ik ook echt uitgekeken naar dit museumbezoek.

 

Ik wil helemaal niet pleiten voor eendimensionale en eenvoudige verhaallijnen in tentoonstellingen, want het is juist spannend en verrassend wanneer musea daar niet voor kiezen. Het is, volgens mij, eerder een kwestie van dosering. Voor een museumbezoeker is het niet gemakkelijk om twintig zalen lang geconcentreerd te blijven op een dergelijke complexe verhaallijn. Het is belangrijk om af en toe een intellectueel en visueel rustpunt in het parcours te integreren. Zo niet, dan slaat de museumvermoeidheid snel toe.

 

Helemaal anders is het met een boek bijvoorbeeld. Daarin kan de lezer zelf doseren hoeveel hij leest voor hij of zij er genoeg van heeft. De catalogus die deze tentoonstelling vergezelt is dan ook een pareltje: even ambitieus in opzet, goed gedoseerd want ingedeeld in korte hoofdstukken, vlot geschreven door erkende experten, en vergezeld van prachtige paginagrote afbeeldingen. Al lezend slaat ditmaal de vermoeidheid niet toe, wel enthousiasme.

 

Praktisch: TOLLEBEEK Jo en VAN ASSCHE Eline (eds.), Ravage. Kunst en cultuur in tijden van conflict. Brussel: Mercatorfonds, 2014. Prijs: 49,95 euro.

Meer lezen over museumvermoeidheid: WHITAKER Amy, Museum legs. Fatigue and Hope in the Face of Art. Tuczon: Hol Art Books, 2009.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *