Clara Peeters, de Vlaamse Artemisia Gentileschi

DSC03181

Weinig vrouwelijke schilders uit het verleden hebben naam en faam gemaakt. Dat komt omdat ze gewoonweg niet bijzonder talrijk waren. Bovendien beschikten ze vaak niet over dezelfde artistieke vrijheid als hun mannelijke collega’s, wat zich uitte in bravere, huiselijkere en -door mannelijke kunsthistorici- minder interessant geachte taferelen. Toch waren er tijdens de barok vrouwen actief als schilder, en sommigen onder hen waren zelfs echte vernieuwers. De Italiaanse Artemisia Gentileschi is wellicht het bekendste en meest indrukwekkende voorbeeld. Ondanks grote persoonlijke tegenslagen -ze werd verkracht door haar leermeester- wist ze toch een goede artistieke reputatie uit te bouwen. Vandaag wordt ze beschouwd als een van de belangrijkste barokkunstenaars.

Zelfportret van Artemisia Gentileschi, c. 1638-9, © Royal Collection Trust
Zelfportret van Artemisia Gentileschi, circa 1638-9, © Royal Collection Trust

Minder bekend, maar net zo vernieuwend, is het oeuvre van de Antwerpse schilder Clara Peeters. Waarschijnlijk was ze maar een aantal jaar ouder dan Artemisia, hoewel haar geboortejaar en identiteit nog niet met zekerheid vastgesteld konden worden. Het probleem is dat haar naam in Antwerpen aan het begin van de 17e eeuw nogal vaak voorkwam. Ze liet wel een oeuvre van een veertigtal gesigneerde schilderijen achter, voornamelijk stillevens. Dat lijkt op het eerste zicht niet zo spannend, maar ze wordt binnen dat genre als een pionier beschouwd. Ze hanteerde een bijzonder realistische stijl, helemaal anders dan haar mannelijke collega’s, die in navolging van Rubens eerder het idealisme opzochten. En ze was de eerste die visstillevens schilderde.

1952c2e7-df54-4616-bf5f-a36aecbf677c
Visstilleven door Clara Peeters, 1611, © Museo del Prado


Praktisch: 
het werk van Clara Peeters kan nog tot 2 oktober bewonderd worden in het Rockoxhuis te Antwerpen. Het gaat om een kleine tentoonstelling, want ze bestrijkt niet meer dan twee zalen. Maar door de hoge kwaliteit van Clara’s werk, is het wel een fijne tentoonstelling. Meerdere werken werden nog tijdens de 17e eeuw opgenomen in de Spaanse koninklijke collecties, wat bewijst dat Clara’s schilderijen ook bij haar tijdgenoten waardering vonden. En die leent het Prado nu uit aan het Rockoxhuis. Later deze herfst reizen de Antwerpse collectiestukken trouwens naar Madrid om daar aan het Spaanse publiek getoond te worden.

DSC03182

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *